Reședință - Portal SEI Portalul educațional SEI  Admitere Admitere Bacalaureat Bacalaureat Titularizare Titularizare Euro 200 Euro 200 Bani de Liceu Bani de Liceu
Găzduire WEB pentru școli și licee Găzduire WEB pentru școli, licee și instituții educaționale Dictionare online Dicționare online Subiecte examene naționale "2007-2008" Subiecte examene naționale "2007-2008"
Subiecte examene naționale începând cu 2002 Subiecte examene naționale începând cu 2002 .campion .campion
SIVECO Romania  Ministerul Educației și Cercetării



Pagini: (2) [1] 2  ( Primul mesaj necitit ) Răspunde la acest subiectSubiect nou Sondaj nou

> METODICA LIMBII ROMANE, SCHIMB DE IDEI
ami24
Trimis: 26 Jun 2009, 10:27 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 302
Înscris: 15 May 08


Mi-as dori ca noi, ci care dam examen la limba romana sa schombam cateva idei despre cartile pe care le utilizam si mai ales despre capitolele la care insistati cel mai mult.

Credeti ca e suficient sa invatam din metodica lui Constantin Parfene, din Metode de invatamant - Ioan Cerghit?

Am mai auzit de o metodica, cea a lui Vistian Goia. Cum vi se pare?

Mesaj personal
Top
Ale23
Trimis: 26 Jun 2009, 11:49 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 668
Înscris: 26 Jun 09


Salut! Si eu tot cu metodica ma delectez. Metodica lui Parfene mi se pare buna, mai am asa: Nicolae Eftenie, Introducere in metodica studierii limbii si literaturii romane, Alina Pamfil, cu Limba si literatura romana in gimnaziu. Structuri didactice deschise, Vistian Goia, Didactica limbii si literaturii romane pentru gimnaziu si liceu. Dintre astea, am citit anul trecut din Alina Pamfil si Vistian Goia si am de gand sa aprofundez. biggrin.gif Acum inca sunt la Eftenie, care mi se pare absolut minunata (apropo, e aparuta la Paralela 45 in 2008, editia a IV-a).

Si eu imi doresc sa aflu cum invata restul....sau ce alte carti mai folosesc.

Mult spor!

Acest mesaj a fost modificat de către Ale23 la data 26 Jun 2009, 11:50 PM
Mesaj personal
Top
Ale23
Trimis: 26 Jun 2009, 11:55 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 668
Înscris: 26 Jun 09


Si ca sa iti raspund la intrebare, daca tot m-am laudat ca am citit V. Goia. E ok, bine structurata, dar inspre didactica traditionala. Eu in facultate am invatat didactica activa, mi se pare mai adecvata. Ca metodica traditionala insa, cartea lui Goia e buna. character40.gif
Mesaj personal
Top
ami24
Trimis: 27 Jun 2009, 03:41 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 302
Înscris: 15 May 08


multumesc pentru informatii

mai astept si alte pareri...
Mesaj personal
Top
SFATUITORUL
Trimis: 27 Jun 2009, 04:05 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 367
Înscris: 6 Jun 09


Pentru mine metodica cea mai buna e a domnului profesor IOAN DANILA de la Universitatea din Bacau.


--------------------
Vointa este totul! Imbinata cu increderea in tine si cu optimism duce la SUCCES.
Mesaj personal
Top
liviuta_09
Trimis: 27 Jun 2009, 07:34 PM


Utilizator
**

Grup: Members
Mesaje: 36
Înscris: 2 Jun 09


Ce parere aveti despre Corneliu Craciun? Mie mi se pare mult mai usoara decat Alina Pamfil si mult mai completa decat Parfene.
Mesaj personal
Top
dm.teach
Trimis: 28 Jun 2009, 02:38 PM


Utilizator
**

Grup: Members
Mesaje: 11
Înscris: 2 Jun 09


Metodica lui Craciun mi se pare mai ambigua decat cea a lui Goia.eu prefer Goia.
Mesaj personal
Top
Lauraaa
  Trimis: 28 Jun 2009, 07:46 PM


Utilizator
**

Grup: Members
Mesaje: 29
Înscris: 20 Jun 09


Buna! smile.gif

si eu tot din cartea lui Corneliu Craciun incerc sa invat ceva ...desi mi se pare tare grea metodica indiferent din ce carte invat e acelasi lucru sad.gif sper doar sa ne dea un subiect mai accesibil ....in 2007 si 2008 s-au axat pe metode si mijloace de invatamant...poate ne da si noua ceva in liniile astea ...ce bine ar fi!!!


--------------------
“Viața trebuie trăită așa cum este, pentru că ni s-a dat fără să o cerem și ni se va lua fără să fim întrebați.” user posted image
Mesaj personal
Top
razzor
Trimis: 28 Jun 2009, 07:48 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 477
Înscris: 14 May 07


Si eu sper sa se dea un subiect accesibil la metodica.
Mesaj personal
Top
dolly
Trimis: 29 Jun 2009, 03:41 PM


Utilizator activ
***

Grup: Members
Mesaje: 103
Înscris: 1 May 02


Am si eu o intrebare: la punctele despre didactica literaturii, didactica limbii, didactica textului dramatic, ce anume invatati? Metode specifice, mijloace?
Mesaj personalTrimite email
Top
Ale23
Trimis: 29 Jun 2009, 07:33 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 668
Înscris: 26 Jun 09


Alina Pamfil are in cartea ei cate un capitol pentru fiecare. Eftenie la fel, le trateaza pe fiecare separat si are inclusiv un capitol despre lectura (in editia a IV-a). Si eu ma gandesc la fel: mijloace, metode etc.
Daca e cineva mai luminat, sa nu lumineze si pe noi... sign67.gif confused24.gif
Mesaj personal
Top
Ale23
Trimis: 30 Jun 2009, 12:55 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 668
Înscris: 26 Jun 09


Eu am o alta intrebare: de unde invatati pentru capitolele 8 si 9 din programa? Respctiv, capitolele despre Comunicare-mijloc al interactiunii educationale si Managementul clasei? sign67.gif
Mesaj personal
Top
Paideia
Trimis: 30 Jun 2009, 01:08 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 424
Înscris: 17 Jan 07


pe Managementul clasei cauta cartea lui Romita Iucu, o gasesti si pe google


--------------------
One hundred years from now... it will not matter what my bank account was, the sort of house i lived in, or the kind of car i drove, but the world may be different because i was important in the life of a child...

Mesaj personal
Top
razzor
Trimis: 30 Jun 2009, 02:59 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 477
Înscris: 14 May 07


Informatii despre TIC unde as putea gasi?
Mesaj personal
Top
Ale23
Trimis: 30 Jun 2009, 03:09 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 668
Înscris: 26 Jun 09


Mersi mult de tot pentru raspuns. sign28.gif Ironia e ca respectiva carte am si luat-o de la biblioteca, in ideea sa o citesc dupa examen, pentru mine, asa. character40.gif

Multumesc inca o data hipri.gif

Mult spor hipri.gif
Mesaj personal
Top
ami24
Trimis: 7 Jul 2009, 12:13 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 302
Înscris: 15 May 08


Eu acu ma delectez citind ceva metode din cartea lui Cerghit Ioan. De altfel e specificata si in programa.
Mesaj personal
Top
ami24
Trimis: 7 Jul 2009, 12:16 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 302
Înscris: 15 May 08


As dori sa ma lamureasca cineva cu privire la unul din sub date in anii trecuti: Examinati structura si valoarea teoretica si practica a programei scolare la disciplina de concurs din perspectiva activitatilor de proiectare , realizare si evaluare la clasa. (2006)
Mesaj personal
Top
craiova
Trimis: 7 Jul 2009, 01:44 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 1.578
Înscris: 7 Mar 05


QUOTE (ami24 @ 7 Jul 2009, 01:16 PM)
As dori sa ma lamureasca cineva cu privire la unul din sub date in anii trecuti: Examinati structura si valoarea teoretica si practica a programei scolare la disciplina de concurs din perspectiva activitatilor de proiectare , realizare si evaluare la clasa. (2006)

wink.gif


--------------------
Nu e un semn de sanatate sa fii bine adaptat la o societate profund bolnava in care coruptia institutionalizata face regula.
Mesaj personal
Top
Ale23
Trimis: 7 Jul 2009, 01:53 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 668
Înscris: 26 Jun 09


Mi se pare mult prea vast subiectul. M-as referi probabil la faptul ca proiectarea se face in functie de cerintele programei, activitatile de invatare se ghideaza dupa ea(sunt si exemplele alea de activitati in programa) si, logic, ca evaluarea se face pornind de la obiectivele ce apar in programa. In mare...A, si ar trebui scoase in evidenta punctele tari si cele slabe ale programei. confused24.gif Oricum, ma indoiesc ca o sa pice asa ceva anul asta. Sper.

Eu am vazut un subiect si mai cret: evaluarea unui manual aflat in uz. confused06.gif

Mult spor hipri.gif
Mesaj personal
Top
SFATUITORUL
Trimis: 7 Jul 2009, 02:13 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 367
Înscris: 6 Jun 09


QUOTE (Ale23 @ 7 Jul 2009, 02:53 PM)


Eu am vazut un subiect si mai cret: evaluarea unui manual aflat in uz. confused06.gif

Mult spor hipri.gif

Eu cred ca la subiectul de mai sus trebuie sa vorbim despre manualele scolare. Ce este manualul scolar , ce functii indeplineste si care sunt criteriile de selectare a manualelor, dupa care apoi ne alegem un manual si il evaluam conform celor enumerate mai sus.


--------------------
Vointa este totul! Imbinata cu increderea in tine si cu optimism duce la SUCCES.
Mesaj personal
Top
mariana1976
Trimis: 7 Jul 2009, 02:31 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 2.412
Înscris: 1 Sep 07


Mesaj personal
Top
Ale23
Trimis: 7 Jul 2009, 05:37 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 668
Înscris: 26 Jun 09


Multumim pentru link. Il copiez mai jos, ca sa ne fie mai usor. Scuze pentru post-ul kilometric.

SUBIECTUL IV (METODICA) – PROGRAMA SCOLARA


Examinati structura si valoarea teoretica și practica a programei scolare de matematica din perspectiva activitatilor de proiectare, realizare si evaluare la clasa.

Plan de rezolvare (conform baremului de corectare):

1. Referirea la programa ca document oficial/componenta a curriculum-ului. (1p)

2. Precizarea structurii programei. (4p)

3. Rolul programei in proiectarea didactica. (7p)

4. Rolul programei in realizarea activitatilor didactice. (7p)

5. Rolul programei in evaluarea activitatilor elevilor. (7p)

Nota. Redactarea raspunsului trebuie sa se tina seama de:

- organizarea prezentarii; (1p)

- structura argumentelor si a exemplelor, cu o nota personala,

creativa a analizei. (3p)

1. Programa scolara este un document oficial, o componenta a curriculum-ului national.

2. Structura programei scolare la matematica este urmatoarea:

(ii) pentru ciclul gimnazial:

- nota de prezentare;

- obiective-cadru;

- obiective de referinta;

- exemple de activitati de invatare;

- continuturi;

- standarde de performanta.

(i) pentru ciclul liceal:

- nota de prezentare;

- competente generale;

- valori si atitudini;

- competente specifice;

- continuturi;

- sugestii metodologice.

3. Proiectarea demersului didactic este acea activitate desfasurata de profesor care consta in anticiparea etapelor si a actiunilor concrete de realizare a predarii. Proiectarea didactica presupune:

- lectura personalizata a programei;

- planificarea calendaristica;

- proiectarea secventiala (a unitatilor de invatare sau a lectiilor).

Lectura personalizata a programei scolare

In contextul noului curriculum, conceptul central al proiectarii didactice este demersul didactic personalizat, iar instrumentul acestuia este unitatea de invatare. Demersul didactic personalizat exprima dreptul profesorului - ca si al autorilor de manuale - de a lua decizii asupra modalitatilor pe care le considera optime in cresterea calitatii procesului de invatamant, respectiv, raspunderea personala pentru a asigura elevilor un parcurs scolar individualizat, in functie de conditii si cerinte concrete. Noul curriculum national accentueaza faptul ca documentele de proiectare didactica sunt documente administrative care asociaza intr-un mod personalizat elementele programei - obiective de referinta/competente specifice, continuturi, activitati de invatare - cu alocarea de resurse (metodologice, temporale si materiale) cosiderata optima de catre profesor pe parcursul unui an scolar.

In acest sens, programa scoalara - element central in realizarea proiectarii didactice - nu este privita ca "tabla de materii" a manualului sau ca un element de ingradire pentru profesor. Ea reprezinta un document reglator in sensul ca stabileste obiective, adica tintele ce urmeaza a fi atinse prin intermediul activitatilor didactice. Programele claselor I - a VIII-a se citesc "pe orizontala", in succesiunea urmatoare:
Obiective - cadru Obiective de referinta Continuturi Activitati de invatare


In programa scolara a claselor claselor I - a VIII-a, fiecarui obiectiv-cadru ii sunt asociate obiective de referinta. Atingerea obiectivelor de referinta se realizeaza cu ajutorul continuturilor care se regasesc in ultima parte a programei. Profesorul poate opta pentru folosirea activitatilor de invatare recomandate din programa sau poate propune alte activitati adecvate conditiilor concrete din clasa.

Programele claselor a IX-a - a XII-a (a XIII-a) permit o lectura liniara mai simpla, datorita asocierii dintre competentele specifice si continuturi.


Planificarea calendaristica

In contextul noului curriculum, planificarea calendaristica este un document administrativ care asociaza elemente ale programei (obiective de referinta si continuturi, respectiv competente specifice si continuturi) cu alocarea de timp considerata optima de catre profesor pe parcursul unui an scolar.

In elaborare planificarii calendaristice se recomanda parcurgerea urmatoarelor etape:

a) Realizarea asocierilor dintre obiectivele de referinta si continuturi, respectiv dintre competentele specifice si continuturi;

cool.gif Impartirea in unitati de invatare;

c) Stabilirea succesiunii de parcurgere a unitatilor de invatare;

d) Alocarea timpului considerat necesar pentru fiecare unitate de invatare, in concordanta cu obiectivele de referinta/competentele specifice si continuturile vizate.

Proiectarea unei unitati de invatare

Elementul generator al planificarii calendaristice este unitatea de invatare.

Proiectarea unitatii de invatare - ca si a lectiei - incepe prin parcurgerea schemei urmatoare, care precizeaza elementele procesului didactic intr-o succesiune logica, in vederea atingerii obiectivelor de referinta/competentelor specifice. Elementele procesului sunt aceleasi, indiferent de unitatea de invatare vizata.
In ce scop voi face? Ce voi face? Cu ce voi face? Cum voi face? Cat s-a realizat?

Identificarea obiectivelor/

competentelor
Selectarea continuturilor Analiza resurselor Determinarea activitatilor de invatare Stabilirea instrumentelor de evaluare



Identificarea unei unitati de invatare se face prin tema acesteia. Stabilirea temei de catre profesor pe baza lecturii programei, utilizand surse diverse, este primul pas in identificarea unitatilor de invatare in care va fi impartita materia unui an scolar, respectiv, in organizarea unui demers didactic personalizat.



4. Activitatile de invatare se constriuesc pe baza corelarii dintre obiectivele de referinta/competentele specifice si continuturile prevazute in programa. Activitatile de invatare presupun orientarea catre un anumit scop, redat prin tema activitatii; in momentul propunerii lor spre rezolvare elevilor, acestea vor fi transpuse intr-o anumita forma de comunicare inteligibila nivelului de varsta. In proiectul unitatii de invatare, profesorul va alatura fiecarei activitati. In proiectul unitatii de invatare, profesorul va alatura fiecarei activitati de invatare acele resurse pe care le considera necesare pentru conceperea strategiei si realizarea demersului didactic.

Intr-o abordare pragmatica, resursele cuprind acele elemente care asigura cadrul necesar pentru buna desfasurare a activitatilor de invatare. Astfel, in functie de propria viziune, profesorul va mentiona in aceasta rubrica, forme de organizare a clasei (tipuri de interaciuni ale resurselor umane), mijloace de invatamant, alocarea de timp, precum si orice alte elemente pe care le considera utile in derularea scenariului didactic.

In conditiile noului curriculum, lectura programei si a manualelor nu mai este in mod obligatoriu liniara. Programa trebuie parcursa in mod necesar de catre toti, dar ea, ca si manualele, se pliaza unei citiri personale si adaptate. Asupra continuturilor programei profesorul poate interveni prin regruparea lor sub temele unitatilor de invatare pe care le-a stabilit. Asupra unor unitati sau elemente de continut din manual, profesorul poate interveni in mai multe moduri - adaptare, inlocuire, omitere, adaugare - sau poate utiliza alte materiale-suport.

5. Proiectarea activitatii de evaluare se realizeaza concomitent cu proiectarea demersului de predare-invatare si in deplina concordanta cu acesta. Cateva intrebari utile in proiectarea probelor de evaluare sunt urmatoarele:

o Care sunt obiectivele-cadru/competentele generale si obiectivele de referinta/competentele specifice ale programei scolare, pe care trebuie sa le realizeze elevii?
o Care sunt performantele minime, cele medii si cele superioare pe care le pot atinge elevii, pentru a demonstra ca au atins aceste obiective?
o Care este specificul colectivului de elevi pentru care imi propun evaluarea?
o Cand si in ce scop evaluez?
o Pentru ce tipuri de evaluare optez?
o Cu ce instrumente voi realiza evaluarea?
o Cum voi proceda pentru ca fiecare elev sa fie evaluat prin tipuri de probe cat mai variate, astfel incat evaluarea sa fie cat mai obiectiva si relevanta?
o Cum voi folosi datele oferite de instrumentele de evaluare administrate, pentru a inlatura evantualele blocaje constatate in formarea elevilor si pentru a asigura progresul scolar al fiecaruia dintre ei?



Focalizata pe unuitatea de invatare, evaluarea ar trebui sa asigure evidentierea progresului inregistret de elev in raport cu sine insusi pe drumul atingerii obiectivelor prevazute in programa. Este important sa fie evaluata nu numai cantitatea de informatie de care dispune elevul, ci, mai ales, ceea ce poate el sa faca utilizand ceea ce stie sau ceea ce intuieste.

In acest sens, cateva aspecte trebuie avute in vedere:

o deplasarea accentului de la evaluarea sumativa, care inventariaza, selecteaza si ierarhizeaza prin nota catre evaluarea formativa, care are drept scop valorificarea potentialului de care dispun elevii si conduce la perfectionarea continua a stilului si a metodelor proprii de invatare;
o realizarea unui echilibru dinamic intre evaluarea scrisa si evaluarea orala; aceasta din urma, desi presupune un volum mare de timp pentru aprecierea tuturor elevilor si blocaje datorate emotiei sau timiditatii. prezinta avantaje deosebite, precum realizarea interactiunii elev/profesor, demonstrarea stadiului de formare a unor competente, prin interventia cu intrebari ajutatoare, demonstrarea conportamentului comunicativ si de inter-relationare al elevului.
o folosirea cu o mai mare frecventa a metodelor de autoevaluare si de evaluare prin consultare, in grupuri mici, vizand verificarea modului in care elevii isi exprima liber opinii proprii sau accepta cu toleranta opiniiile celorlalti, capacitatea de asi sustine si motiva propunerile etc.



Referitor la momentele realizarii evaluarii, in planificarea unitatii de invatare, in cuprinsul spatiului delimitat pentru o ora apar specificatii privind tipul si metodele de evaluare ce se intentioneaza a fi folosite, iar in finalul unitatii de invatare, este prevazuta o ora de evaluare sumativa.

Fiecare activitate de evaluare a rezultatelor scolare, trebuie insotita, in mod sistematic, de o autoevaluare a procesului pe care profesorul l-a desfasurat cu toti elevii si cu fiecare elev. Numai astfel opate fi descris nivelul de formare a competentelor fiecarui elev si pot fi stabilite modalitatile prin care poate fi reglata, de la o etapa la alta, activitatea de invatare-formare a elevilor in mod diferentiat.


EXEMPLU

Voi exemplifica cele discutate mai sus prin proiectarea unei unitati de invatare la o clasa a VII-a cu elevi dotati din punct de vedere intelectual.

Voi respecta un algoritm:

1. Aleg un continut din programa scolara:

Relații metrice în triunghiul dreptunghic (numele unitatii de invatare)

Proiecții ortogonale pe o dreaptă.

Teorema înălțimii, teorema catetei.

Teorema lui Pitagora; teorema reciprocă a teoremei lui Pitagora.

Rapoarte constante în triunghiul dreptunghic: sin, cos, tg, ctg; folosirea tabelelor trigonometrice; întocmirea tabelului pentru unghiurile de 30°, 45° și 60°.

Rezolvarea triunghiului dreptunghic.

2. Asociez obiectivele de referinta care pot fi atinse prin acest continut. Si pe acestea le iau tot din programa scolara.

3. Adaug continuturi noi care nu se afla in programa scolara:

Reciproce ale teoremei inaltimii si teoremei catetei.

Relatia lui Stewart. Teorema medianei.

Teorema sinusurilor. Teorema cosinusului.

4. Fac corelarea continuturilor selectate cu obiectivele de referinta asociate obiectivelor-cadru.

5. Stabilesc resursele de realizare a activitatilor didactice. Ca metode de predare, ma axez pe conversatie euristica, problematizare, descoperire, munca cu manualul si cu alte carti. Aleg strategiile didactice si modalitatile de evaluare. Totodata, stabilesc si resursele de timp necesare realizarii obiectivelor propuse.
Mesaj personal
Top
ami24
Trimis: 8 Jul 2009, 10:26 AM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 302
Înscris: 15 May 08


Va multumesc mult!


Sper totusi sa nu dea iar un asfel de sub, dar e bine sa stii despre ce este vorba.
Mesaj personal
Top
Ale23
Trimis: 8 Jul 2009, 11:23 AM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 668
Înscris: 26 Jun 09


Stiu ca e pe mate rezolvarea, dar m-am gandit ca ideea e aceeasi.
Eu am o nelamurire insa: in cazul unui asemenea subiect, trebuie inclus in rezolvare si algoritmul, cum a facut cel/cea care a postat rezolvarea sau e doar exces de zel? confused06.gif Stiu ca e exemplu, dar ma gandesc ca fara documentele alea in fata e mai greu...

Oricum, cu riscul de a parea mult prea optimista: nu prea cred ca pica asa ceva, cu toata descentralizarea.

Mult spor hipri.gif
Mesaj personal
Top
Ale23
Trimis: 12 Jul 2009, 01:13 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 668
Înscris: 26 Jun 09


Voi ati terminat cu invatatul? Eu nu... animal18.gif

Acest mesaj a fost modificat de către Ale23 la data 12 Jul 2009, 01:14 PM
Mesaj personal
Top
0 utilizator(i) citesc acest subiect (0 vizitatori și 0 utilizatori anonimi)
0 utilizator(i):

OpțiuniPagini: (2) [1] 2  Răspunde la acest subiectSubiect nou Sondaj nou

 

 
  © 2002 SIVECO Romania SA. All Rights Reserved