Reședință - Portal SEI Portalul educațional SEI  Admitere Admitere Bacalaureat Bacalaureat Titularizare Titularizare Euro 200 Euro 200 Bani de Liceu Bani de Liceu
Găzduire WEB pentru școli și licee Găzduire WEB pentru școli, licee și instituții educaționale Dictionare online Dicționare online Subiecte examene naționale "2007-2008" Subiecte examene naționale "2007-2008"
Subiecte examene naționale începând cu 2002 Subiecte examene naționale începând cu 2002 .campion .campion
SIVECO Romania  Ministerul Educației și Cercetării



Pagini: (2) [1] 2  ( Primul mesaj necitit ) Răspunde la acest subiectSubiect nou Sondaj nou

> Evaluare nationala 2013
damisor
Trimis: 9 Nov 2012, 05:02 PM


Utilizator activ
***

Grup: Members
Mesaje: 134
Înscris: 16 Jun 06


Buna ziua.

Au fost publicate programele pentru evaluarea nationala de anul viitor? Ma intereseaza in principal cea de la romana. Am cautat pe edu.ro, dar fara succes.

Multumesc.
Mesaj personal
Top
verona
Trimis: 14 Nov 2012, 10:08 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Moderatori
Mesaje: 4.605
Înscris: 15 Jul 04


ordinul legat de EN pt 2012-2013 este la locul lui, la invatamantul gimnazial, la EN
http://www.edu.ro/index.php/articles/c916/
Ordinul nr. 5606/31.08.2012 privind organizarea și desfășurarea evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2012-2013
acolo (e o arhiva care contine ordinul propriu-zis si calendarul) gasiti la art 4

QUOTE
Art.3. Programele pentru disciplinele la care se susține evaluarea națională, valabile în sesiunile anului 2013, sunt cele aprobate prin ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4801/2010 cu privire la organizarea și esfășurarea evaluării naționale pentru elevii clasei a VIII-a, în anul școlar 2010 - 2011, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 657 bis din 23.09.2010.


pe astea le gasiti tot pe acolo

Acest mesaj a fost modificat de către verona la data 14 Nov 2012, 10:08 PM
Mesaj personal
Top
John270566
Trimis: 15 Dec 2012, 10:30 PM


Mentor
*****

Grup: Members
Mesaje: 9.390
Înscris: 5 Oct 06




--------------------
user posted imageuser posted imageuser posted imageuser posted image
Mesaj personalTrimite emailPagina web a utilizatoruluiIntegrity Messenger IM
Top
verona
Trimis: 9 Jan 2013, 05:00 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Moderatori
Mesaje: 4.605
Înscris: 15 Jul 04


Pt cei interesati
in continuare dl profesor Borodi (@John270566) publica variante date la simularile EN, variante pe care le gasiti la

http://forum.portal.edu.ro/index.php?showtopic=63849&st=25
Mesaj personal
Top
damisor
Trimis: 10 Jan 2013, 10:38 PM


Utilizator activ
***

Grup: Members
Mesaje: 134
Înscris: 16 Jun 06


Profesorii de la clasa mai sunt implicati in corectarea lucrarilor?

Va multumesc anticipat pentru raspuns.
Mesaj personal
Top
verona
Trimis: 11 Jan 2013, 11:24 AM


Utilizator avansat
****

Grup: Moderatori
Mesaje: 4.605
Înscris: 15 Jul 04


QUOTE (damisor @ 10 Jan 2013, 10:38 PM)
Profesorii de la clasa mai sunt implicati in corectarea lucrarilor?

Va multumesc anticipat pentru raspuns.

Daca cititi metodologia, gasiti responsabilitatile diverselor comisii.
la art 11, gasiti punctele
QUOTE
(20)asigura, prin presedinte, însotit de un membru al comisiei, transportul în deplina siguranta si predarea, cu proces-verbal, la centrele zonale de evaluare, a lucrarilor scrise si a catalogului electronic, completat cu numele candidatilor si cu denumirea disciplinelor la care au sustinut probele;
(21)primesc de la centrele zonale de evaluare, cu proces-verbal, prin presedinte si un membru al comisiei, catalogul electronic cu notele obtinute de candidati si doua exemplare, în forma tiparita, stampilate si semnate, ale catalogului electronic;

La art 12,
QUOTE
Art. 12. (1) Comisiile din centrele zonale de evaluare se compun din:
- presedinte – un inspector, director sau cadru didactic cu spirit organizatoric si experienta în organizarea examenelor nationale;
-1-2 secretari – cadre didactice cu abilitati în operarea pe calculator/informaticieni;
- membri – 1-5 profesori, de regula având gradul didactic I sau II, cu abilitati în operarea pe calculator;
- profesori evaluatori pentru fiecare disciplina de examen la care se desfasoara probe scrise.

Mesaj personal
Top
Vasile Tudor
Trimis: 6 Feb 2013, 10:22 AM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 1.713
Înscris: 18 Jan 10


Metaevaluare

Imagine atașată
Imagine atașată
Mesaj personalPagina web a utilizatorului
Top
John270566
Trimis: 16 Mar 2013, 05:51 PM


Mentor
*****

Grup: Members
Mesaje: 9.390
Înscris: 5 Oct 06




--------------------
user posted imageuser posted imageuser posted imageuser posted image
Mesaj personalTrimite emailPagina web a utilizatoruluiIntegrity Messenger IM
Top
Vasile Tudor
Trimis: 16 Mar 2013, 06:59 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 1.713
Înscris: 18 Jan 10


QUOTE (John270566 @ 16 Mar 2013, 05:51 PM)
Subiectele date la simularea EN matematica 2013, date la Bucuresti, Iasi, Constanta, Braila, Ialomita, Hunedoara, Alba, Satu Mare, Bistrita, Prahova, Gorj, Brasov, Vrancea, Arges, Mures, Ilfov

Un feedback eficient traiectoria evaluării didactice îl reprezintă metaevaluarea.

Acest mesaj a fost modificat de către Vasile Tudor la data 16 Mar 2013, 07:00 PM
Mesaj personalPagina web a utilizatorului
Top
sidmihaela
Trimis: 24 Mar 2013, 04:23 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 718
Înscris: 2 Oct 07


Ce inseamna "metaevaluarea"?
Scuzati-mi ignoranta, dar nu am gasit in DEX...

Mi se pare chiar ca "filozofăm" cam mult...poate de aceea pierdem esenta...
Mesaj personal
Top
John270566
Trimis: 4 May 2013, 11:37 AM


Mentor
*****

Grup: Members
Mesaje: 9.390
Înscris: 5 Oct 06




--------------------
user posted imageuser posted imageuser posted imageuser posted image
Mesaj personalTrimite emailPagina web a utilizatoruluiIntegrity Messenger IM
Top
Vasile Tudor
Trimis: 4 May 2013, 12:26 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 1.713
Înscris: 18 Jan 10


QUOTE (sidmihaela @ 24 Mar 2013, 04:23 PM)
Ce inseamna "metaevaluarea"?
Scuzati-mi ignoranta, dar nu am gasit in DEX...

Mi se pare chiar ca "filozofăm" cam mult...poate de aceea pierdem esenta...

Înseamnă evaluarea unui proces de evaluare. Termenul îmi aparține, fiind conceput pe baza elementului de compunere "meta", care exprimă, conform DEX-ului, ideea de analiză "după" derularea unui eveniment sau proces. Așa cum din noțiunea de teorie a derivat conceptul de metateorie, adică teorie asupra unei teorii existente. Sper ca explicația să fie suficientă ...

Acest mesaj a fost modificat de către Vasile Tudor la data 4 May 2013, 12:29 PM
Mesaj personalPagina web a utilizatorului
Top
Vasile Tudor
Trimis: 25 May 2013, 10:28 AM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 1.713
Înscris: 18 Jan 10


Feedback multiplu integrat
Procesul de evaluare din învățământ este “cheia” pentru controlul și autoreglarea sistemului educațional. Cuantificarea proceselor educaționale reprezintă o posibilitate veritabilă de evaluare a eficienței unităților școlare.
În prima etapă, se impune abordarea unitară a evaluării didactice prin elaborarea subiectelor pentru teze la nivel județean sau chiar la nivel național, în două, trei sau chiar patru variante cu grade de dificultate diferite.
În a doua etapă, teza va fi înlocuită cu o evaluare unitară de referință, care se va generaliza la toate disciplinele școlare.
Diferența dintre media notelor la evaluările semestriale curente ale elevilor și nota de referință nu trebuie să depășească un prag stabilit de forurile competente, în funcție de condițiile concrete ale fiecărei unități școlare. În caz contrar, se impun măsuri eficiente pentru optimizarea procesului educațional.
Sunt convins că, prin aplicarea acestei modalități de evaluare se pot prognoza statistic, în limitele unei marje de eroare acceptabile, rezultatele pe care le vor obține elevii la examenele de finalizare a unui ciclu de instruire – gimnazial sau liceal. O primă confirmare o reprezintă simulările pentru examenele de capacitate și de bacalaureat în condiții standard.
Desigur, printr-un efort conjugat al elevilor și cadrelor didactice în intervalul de timp rămas până la examenele finale, se pot remedia parțial unele carențe în pregătirea elevilor. Este important să se creeze un cadru motivațional adecvat de autoreglare și control, în care factorii implicați să acționeze cu responsabilitate pe traiectoria devenirii unităților școlare printr-un management educațional performant.
Într-o societate a cunoașterii, bazată pe știință, tehnică și tehnologie, sistemul educațional are un rol esențial în prevenirea “șocului viitorului” pentru tinerii care aspiră la împlinire profesională cu șanse egale pe piața concurențială a muncii.
Nu trebuie neglijată nici latura atitudinală în formarea elevilor sub semnul valorilor perene de bine, frumos și adevăr. Pentru integrarea cu succes a tinerilor în societate contează, nu numai cunoștințele și competențele acestora, ci și modul de acțiune și comportamentul civilizat în granițele profilului uman pentru secolul XXI .
Subscriu la deviza: să fii activ, să fii performant, să fii util în viața comunității din care faci parte! Restul decurge pe cale logică…
Această propunere are ca scop optimizarea progresivă a procesului instructiv-educativ prin feedback multiplu integrat pe structurile sistemului educațional.
Aștept cu interes opiniile dumneavoastră.

Acest mesaj a fost modificat de către Vasile Tudor la data 25 May 2013, 10:29 AM
Mesaj personalPagina web a utilizatorului
Top
Vasile Tudor
Trimis: 25 May 2013, 11:54 AM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 1.713
Înscris: 18 Jan 10


Sunt convins că, introducerea manualelor digitale de tip interactiv va fi benefică pentru învățământul românesc, iar efectele în timp se vor constata la examenele de capacitate și bacalaureat.
Încă de anul trecut am propus cadrelor didactice să colaborăm pentru elaborarea unor sinteze teoretice la fizică și la alte discipline predate în liceu, însoțite de aplicații semnificative, care să fie postate pe forum. Am sperat, ca împreună, să realizăm un cadru de emulație intelectuală pentru idei novatoare în prezentarea informațiilor de bază și a modului eficient de operare cu acestea în procesul de învățare.

Mesaj personalPagina web a utilizatorului
Top
docx
Trimis: 25 May 2013, 06:49 PM


Mentor
*****

Grup: Members
Mesaje: 11.039
Înscris: 7 Sep 08


QUOTE (Vasile Tudor @ 25 May 2013, 11:54 AM)
Încă de anul trecut am propus cadrelor didactice să colaborăm pentru elaborarea unor sinteze teoretice la  fizică și la alte discipline predate în  liceu,  însoțite de aplicații semnificative,  care să fie postate pe forum. Am sperat, ca împreună, să realizăm  un cadru de emulație intelectuală pentru  idei novatoare în prezentarea informațiilor de bază și a modului eficient de operare cu acestea în procesul de învățare.

Din acelea pe care le-ai postat pana acum? Pagini scanate din manualele scolare - unele din anii '80 - sau din cursuri la nivel de facultate? Nu manualele lipsesc, nici sintezele; sunt tone, unele facute in graba si de o calitate subtirica, pentru ca publicarea unei carti aduce puncte. Uneori si bani.
Ci softuri de tip simulari, animatii, appleturi etc. Astea nu cred ca pot fi postate pe forum. Si chiar si asa, e o munca uriasa si cronofaga si nu vad cine le-ar face gratis. E internetul plin de site-uri educationale facute de institutii care investesc in educatie; pot fi folosite si fara emulatie sau mandria de a fi autor.

http://physics-animations.com/Physics/English/index.htm
http://www.learnerstv.com/animation/animat...php?cat=Physics
http://www.teachertube.com/
http://phet.colorado.edu/ro/
Mesaj personal
Top
Vasile Tudor
Trimis: 25 May 2013, 07:17 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 1.713
Înscris: 18 Jan 10


Propun factorilor de decizie să introducă în ultimul an de liceu discipline pentru predarea integrată a informațiilor din ariile curriculare existente, care, în funcție de profilul unităților școlare, vor fi selectate pentru susținerea examenului de bacalaureat.
Spre exemplificare, prin abordarea integrată a matematicii, fizicii, chimiei și biologiei într-un manual de Știință, se deplasează accentul pe formarea la elevi a competențelor interdisciplinare și transdisciplinare, deosebit de utile pentru integrarea într-o societate a cunoașterii cu o dinamică socio-profesională profundă.
Trebuie avut în vedere că școala are rolul esențial de oferi tinerilor cadrul cognitiv de bază pentru autoperfecționare pe tot parcursul vieții. Este sugestivă afirmația lui Emerson: "Educația este tot ce rămâne, când tot ce se învață la școală se uită."
Mesaj personalPagina web a utilizatorului
Top
verona
Trimis: 27 May 2013, 01:59 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Moderatori
Mesaje: 4.605
Înscris: 15 Jul 04


QUOTE (Vasile Tudor @ 25 May 2013, 07:17 PM)
Propun factorilor de decizie să introducă în ultimul an de liceu discipline pentru predarea integrată a informațiilor din ariile  curriculare existente, care, în funcție de profilul unităților școlare, vor fi selectate pentru susținerea examenului de bacalaureat.
Spre exemplificare, prin abordarea integrată a matematicii, fizicii, chimiei și biologiei într-un manual de Știință, se deplasează accentul pe formarea la elevi a competențelor interdisciplinare și transdisciplinare, deosebit de utile pentru integrarea într-o societate a cunoașterii cu o dinamică socio-profesională profundă.

este frumos ce spuneti dvs, dar, in primul rand, ar trebui sa existe la MEC oameni care sa inteleaga notiunile de care vorbiti. CUM? cand ei propun prin lege o proba transdisciplinara INAINTE de a elabora astfel de subiecte transdisciplinare.... CUM? cand ei, din comentarii si discutii, se vede ca fac confuzii intre termenii de trans, multi si inter-disciplinaritate...

Apoi, ca sa abordezi integrat problemele, se poate merge pe doua cai
- dupa modelul canadian (pt ca de acolo mai stiu cate ceva, de la o buna prietena), care preda stiintele in mod integrat de la clasele mici. Nu stiu ce se intampla la liceu, unde se pare ca apar din nou stiintele separate... Dar si acolo, mersul spre partea practica este vizibila - undele se termina cu aplicatii legate de vioara sau chitara (nu stiu amanunte despre liceu, pt ca tipa despre care vorbeam este profa la gimnaziu)...

- dupa modelul teoretic romanesc, in care se studiaza stiinta separata, ramura cu ramura, cu notiunile de baza, cu aparatul de analiza de baza (matematic, mai ales), urmand a se integra apoi ramurile intr-un tot, la final... dupa ce se detin informatiile de baza din ramurile separate. Sigur, la modul teoretic, se recomanda intersectarea subiectelor si pe parcurs - molii sunt predati si la fizica, si la chimie; ochiul si la bio si la optica etc...

Fiecare are avantaje si dezavantaje. Actualul stil romanesc este insa o adaptare snoaba si nefundamentata a unor concepte straine (unitare acolo de unde provin) pe un sistem (unitar si el candva), dar conceput altfel...
Sa renuntam total la el?...

Acest mesaj a fost modificat de către verona la data 27 May 2013, 02:01 PM
Mesaj personal
Top
Vasile Tudor
Trimis: 28 May 2013, 04:13 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 1.713
Înscris: 18 Jan 10


QUOTE (verona @ 27 May 2013, 01:59 PM)
QUOTE (Vasile Tudor @ 25 May 2013, 07:17 PM)
Propun factorilor de decizie să introducă în ultimul an de liceu discipline pentru predarea integrată a informațiilor din ariile  curriculare existente, care, în funcție de profilul unităților școlare, vor fi selectate pentru susținerea examenului de bacalaureat.
Spre exemplificare, prin abordarea integrată a matematicii, fizicii, chimiei și biologiei într-un manual de Știință, se deplasează accentul pe formarea la elevi a competențelor interdisciplinare și transdisciplinare, deosebit de utile pentru integrarea într-o societate a cunoașterii cu o dinamică socio-profesională profundă.

este frumos ce spuneti dvs, dar, in primul rand, ar trebui sa existe la MEC oameni care sa inteleaga notiunile de care vorbiti. CUM? cand ei propun prin lege o proba transdisciplinara INAINTE de a elabora astfel de subiecte transdisciplinare.... CUM? cand ei, din comentarii si discutii, se vede ca fac confuzii intre termenii de trans, multi si inter-disciplinaritate...

Apoi, ca sa abordezi integrat problemele, se poate merge pe doua cai
- dupa modelul canadian (pt ca de acolo mai stiu cate ceva, de la o buna prietena), care preda stiintele in mod integrat de la clasele mici. Nu stiu ce se intampla la liceu, unde se pare ca apar din nou stiintele separate... Dar si acolo, mersul spre partea practica este vizibila - undele se termina cu aplicatii legate de vioara sau chitara (nu stiu amanunte despre liceu, pt ca tipa despre care vorbeam este profa la gimnaziu)...

- dupa modelul teoretic romanesc, in care se studiaza stiinta separata, ramura cu ramura, cu notiunile de baza, cu aparatul de analiza de baza (matematic, mai ales), urmand a se integra apoi ramurile intr-un tot, la final... dupa ce se detin informatiile de baza din ramurile separate. Sigur, la modul teoretic, se recomanda intersectarea subiectelor si pe parcurs - molii sunt predati si la fizica, si la chimie; ochiul si la bio si la optica etc...

Fiecare are avantaje si dezavantaje. Actualul stil romanesc este insa o adaptare snoaba si nefundamentata a unor concepte straine (unitare acolo de unde provin) pe un sistem (unitar si el candva), dar conceput altfel...
Sa renuntam total la el?...

Cu sinceritate și deosebit respect, vă apreciez, stimată doamnă profesoară Verona Mihai, atitudinea dvs. în abordarea curriculum-ului educațional la exigențele secolului XXI, într-o societate globalizată a cunoașterii și a creativității.
Se impune ca factorii de decizie din învățământul românesc să aibă în vedere formarea unor competențe multidisciplinare, interdisciplinare și transdisciplinare la generațiile tinere, pentru a se adapta în timp util și a preveni “șocul viitorului” în aspirația la fericire și împlinirea socio-pofesională pe piața competitivă a muncii, într-o societate globalizată a cunoașterii, marcată de progresul exponențial al științei, tehnicii și tehnologiei.
Este firesc ca un tânăr cu competențe generale să se poată adapta fără dificultate la dinamica schimbărilor din societate. Poate că se exagerează cu “teoria inteligențelor multiple” în lansarea pe scară largă, pe care o preluăm fără discernământ pentru simplul fapt că este la modă. Sunt curios cine o aplică excesiv în unitățile școlare și cu ce rezultate… Ar trebui să fim mult mai flexibili, iar cercetarea pedagogică românească să promoveze idei novatoare în contextul specific românesc, cu programe de acțiune eficiente, validate în practică prin centre pilot. Altfel, experimentele la întâmplare în strategia educațională conduc la instabilitate în învățământ și pot afecta ireversibil destinului unor tineri.
Sper ca politicienii, pe care i-am ales cu bună credință ca să reprezinte interesele majore ale cetățenilor, să fie responsabili pentru devenirea istorică a propriei națiuni și să acționeze cu înțelepciune până nu va fi pre târziu.
În limita posibilităților de care dispun încerc să promovez soluții benefice pentru optimizarea sistemului educațional, chiar și cu riscul de a fi prea insistent. Cosider că, prin confruntarea de opinii constructive se poate ajunge la o soluție veritabilă, cu șanse mari pentru aplicarea cu succes în practică. Restul nu mai contează...
Mesaj personalPagina web a utilizatorului
Top
verona
Trimis: 28 May 2013, 08:45 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Moderatori
Mesaje: 4.605
Înscris: 15 Jul 04


Multumesc pt aprecieri. Si reciproc.
Dar, pana la a vorbi despre abordare trandisciplinara, "mai e mult pana departe". Cred ca ar trebui sa vedem ce se intampla acum, cu aceste generatii, ce ii indeparteaza de scoala.
Abordarea multi, inter si trandsiciplinara este valabila, cred, dupa ce se deprind mecanismele de baza. Cred ca la liceu este prea devreme sa vorbim despre asta. Iar daca este facuta "dupa ureche", poate fi nociva, cum nocive au fost cam toate schimbarile de pana acum (ca nu pot folosi cuvantul reforma, nici macar pt schimbarea din LEN, ci "mutarea mobilei prin casa", cum inspirat a descris-o @teng....)

spuneti ca
QUOTE
Poate că se exagerează cu “teoria inteligențelor multiple” în lansarea pe scară largă, pe care o preluăm fără discernământ pentru simplul fapt că este la modă. Sunt curios cine o aplică excesiv în unitățile școlare și cu ce rezultate
Daca va referiti la Gardner (nu mai sunt profesor de ceva vreme, apropos, asa ca nu prea am timp de pedagogie/psihologie), cred ca gresiti si ca el are dreptate. Nu cred ca e vorba de moda. In sfarsit, se recunoaste ca exista mai multe moduri de a "fi inteligent", daca doriti (e un mod de a spune "se recunoaste", nu stiu daca MEC foloseste ceva constructiv din asta - cand ma uit ca manualele sunt mai proaste, ca totusi nimic nu se schimba si elevii invata iar pe dinafara o groaza de lucruri... ma deprim).

Vorbeati de feedback. La insistentele repetate, inclusiv din partea profesorilor, ca programa unica nu este suficienta si nici universal valabila, ca predarea teoretica "face rau" unora (nu putini), hotararile MEC au fost haotice: au permis aparitia unor programe diferite pe profil si a unor manuale mai adecvate celor "mai putin teoretici", dar apoi au abandonat totul (din simplul motiv ca nu stiau ce sa faca cu elevii "neteoretici") in final si au preferat "relaxarea" ramurei principale a invatamantului, croita teoretic de la inceputuri - chestie care a dus la cresterea "relaxarii" si a celor ce puteau face fata... si la cresterea nr celor ce au renuntat sa faca/vrea ceva....

Acest mesaj a fost modificat de către verona la data 28 May 2013, 08:52 PM
Mesaj personal
Top
Vasile Tudor
Trimis: 29 May 2013, 04:13 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 1.713
Înscris: 18 Jan 10


QUOTE (verona @ 28 May 2013, 08:45 PM)
Multumesc pt aprecieri. Si reciproc.
Dar, pana la a vorbi despre abordare trandisciplinara, "mai e mult pana departe". Cred ca ar trebui sa vedem ce se intampla acum, cu aceste generatii, ce ii indeparteaza de scoala.
Abordarea multi, inter si trandsiciplinara este valabila, cred, dupa ce se deprind mecanismele de baza. Cred ca la liceu este prea devreme sa vorbim despre asta. Iar daca este facuta "dupa ureche", poate fi nociva, cum nocive au fost cam toate schimbarile de pana acum (ca nu pot folosi cuvantul reforma, nici macar pt schimbarea din LEN, ci "mutarea mobilei prin casa", cum inspirat a descris-o @teng....)

spuneti ca
QUOTE
Poate că se exagerează cu “teoria inteligențelor multiple” în lansarea pe scară largă, pe care o preluăm fără discernământ pentru simplul fapt că este la modă. Sunt curios cine o aplică excesiv în unitățile școlare și cu ce rezultate
Daca va referiti la Gardner (nu mai sunt profesor de ceva vreme, apropos, asa ca nu prea am timp de pedagogie/psihologie), cred ca gresiti si ca el are dreptate. Nu cred ca e vorba de moda. In sfarsit, se recunoaste ca exista mai multe moduri de a "fi inteligent", daca doriti (e un mod de a spune "se recunoaste", nu stiu daca MEC foloseste ceva constructiv din asta - cand ma uit ca manualele sunt mai proaste, ca totusi nimic nu se schimba si elevii invata iar pe dinafara o groaza de lucruri... ma deprim).

Vorbeati de feedback. La insistentele repetate, inclusiv din partea profesorilor, ca programa unica nu este suficienta si nici universal valabila, ca predarea teoretica "face rau" unora (nu putini), hotararile MEC au fost haotice: au permis aparitia unor programe diferite pe profil si a unor manuale mai adecvate celor "mai putin teoretici", dar apoi au abandonat totul (din simplul motiv ca nu stiau ce sa faca cu elevii "neteoretici") in final si au preferat "relaxarea" ramurei principale a invatamantului, croita teoretic de la inceputuri - chestie care a dus la cresterea "relaxarii" si a celor ce puteau face fata... si la cresterea nr celor ce au renuntat sa faca/vrea ceva....

Se poate face o trimitere la afirmația lui Brâncuși: "A vedea în depărtare este o problemă, dar a ajunge acolo este o altă chestiune".
Cred că sintagma se potrivește vremurilor noastre, cu mențiunea că România se află în criză de timp...

Acest mesaj a fost modificat de către Vasile Tudor la data 29 May 2013, 04:14 PM
Mesaj personalPagina web a utilizatorului
Top
Vasile Tudor
Trimis: 31 May 2013, 02:19 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 1.713
Înscris: 18 Jan 10


QUOTE (verona @ 28 May 2013, 08:45 PM)
Multumesc pt aprecieri. Si reciproc.
Dar, pana la a vorbi despre abordare trandisciplinara, "mai e mult pana departe". Cred ca ar trebui sa vedem ce se intampla acum, cu aceste generatii, ce ii indeparteaza de scoala.
Abordarea multi, inter si trandsiciplinara este valabila, cred, dupa ce se deprind mecanismele de baza. Cred ca la liceu este prea devreme sa vorbim despre asta. Iar daca este facuta "dupa ureche", poate fi nociva, cum nocive au fost cam toate schimbarile de pana acum (ca nu pot folosi cuvantul reforma, nici macar pt schimbarea din LEN, ci "mutarea mobilei prin casa", cum inspirat a descris-o @teng....)

spuneti ca
QUOTE
Poate că se exagerează cu “teoria inteligențelor multiple” în lansarea pe scară largă, pe care o preluăm fără discernământ pentru simplul fapt că este la modă. Sunt curios cine o aplică excesiv în unitățile școlare și cu ce rezultate
Daca va referiti la Gardner (nu mai sunt profesor de ceva vreme, apropos, asa ca nu prea am timp de pedagogie/psihologie), cred ca gresiti si ca el are dreptate. Nu cred ca e vorba de moda. In sfarsit, se recunoaste ca exista mai multe moduri de a "fi inteligent", daca doriti (e un mod de a spune "se recunoaste", nu stiu daca MEC foloseste ceva constructiv din asta - cand ma uit ca manualele sunt mai proaste, ca totusi nimic nu se schimba si elevii invata iar pe dinafara o groaza de lucruri... ma deprim).

Vorbeati de feedback. La insistentele repetate, inclusiv din partea profesorilor, ca programa unica nu este suficienta si nici universal valabila, ca predarea teoretica "face rau" unora (nu putini), hotararile MEC au fost haotice: au permis aparitia unor programe diferite pe profil si a unor manuale mai adecvate celor "mai putin teoretici", dar apoi au abandonat totul (din simplul motiv ca nu stiau ce sa faca cu elevii "neteoretici") in final si au preferat "relaxarea" ramurei principale a invatamantului, croita teoretic de la inceputuri - chestie care a dus la cresterea "relaxarii" si a celor ce puteau face fata... si la cresterea nr celor ce au renuntat sa faca/vrea ceva....



Teoria inteligențelor multiple
Aptitudinile umane caracterizează latura instrumental - operațională a personalității, organizată în sisteme funcționale superior dezvoltate, relativ stabile, care mijlocesc performanțe deasupra mediei în activitatea teoretică, tehnico-aplicativă, organizatorică, artistică sau sportivă.
Prin fuzionarea și combinarea specifică a aptitudinilor, se ajunge la talent în măsura în care permit realizarea de produse originale cu o înaltă cotă de creativitate. Aptitudinile sunt condiționate de zestrea ereditară dar și de mediul educațional în care se dezvoltă individul. Ele sunt diversificate și marchează profund destinul ființei umane, deoarece fiecare om pornește în viață cu o zestre ereditară singulară și străbate o traiectorie socioculturală specifică.
În demersul de consiliere a cadrelor didactice, aptitudinile reprezintă punctul de plecare în orientarea școlară și reper pentru opțiunile profesionale ale tinerilor.
Inteligența poate fi privită ca un sistem unitar și armonios de aptitudini care se manifestă prin mecanisme de asimilare și adaptare de natură funcțională dar mai ales prin inovare și creativitate. Inteligența este un proces complex cu o bogată încărcătură de semnificații care a provocat dezbateri aprinse și continuă să preocupe specialiștii în psihologie.
Încă de la începutul sec. al XX-lea, psihologul englez C. Spearman ,analizând corelațiile obținute de la subiecții supuși la diverse tipuri de teste, a ajuns la concluzia că inteligența implică diverse aptitudini specifice (factori specifici), grefate pe o aptitudine generală comună (factorul g). Metoda analizei factoriale a inteligenței a fost dezvoltată de L.L. Thurstone și J.P. Guilford, prin luarea în considerare a unei multitudini de factori, mai mult sau mai puțin corelați.
După psihologul elvețian Jean Piaget, creatorul epistemologiei genetice, evoluția inteligenței în ontogeneză este rezultatul echilibrului operațiilor mentale (clasare, măsurare, numărare, deplasare spațio-temporală etc.) obținute prin interiorizarea acțiunilor practice cu obiectele în structuri mentale dimanice, organizate ierarhic. Orice experiență din viață este structurată pe baza unor scheme psihice degajate de practica socială și individuală din realitatea obiectivă. Dezvoltarea inteligenței la copil parcurge succesiv mai multe stadii: senzorio-motor (de la naștere până la apariția limbajului, 15-18 luni), preoperator (de la apariția limbajului până la 7-8 ani), al operațiilor concrete(de la 7-8 ani până la 10-11 ani), al operațiilor formale (de la 10-11 ani până 15-16 ani). În stadiul operațiilor formale, gândirea devine aptă pentru raționamente ipotetico-deductive și experimente științifice.
Psihologul american Jerome J. Bruner a conceput evoluția stadială a inteligenței în termeni mult mai flexibili, în sensul că orice etapă poate fi accelerată prin strategii didactice adecvate. După Bruner, ”bazele oricărei discipline pot fi predate oricui, la orice vârstă, într-o formă potrivită”. El insistă mult asupra necesității cultivării la elevi a stilului de învățare șțiințific, care îmbină gândirea analitică cu intuiția.
Sfârșitul sec. al XX-lea este marcat de efortul unor cercetători de cuantificare a inteligenței, pentru a evalua riguros performanțele elevilor. Este meritul lui Alfred Binet și al lui Théodore Simon de a fi dezvoltat în 1905, la Paris, primul test de analiză a inteligenței copilului care, apoi, a fost extins pentru a măsura inteligența omului, mai precis, indicele nivelului de dezvoltare a inteligenței, a cărui valoare, exprimată în procente, se obține prin raportarea vârstei mentale la vârsta cronologică și înmulțirea cu 100. Textul Stanford-Binet pleacă de la premiza că oamenii se nasc cu o anumită configurație a inteligenței, constituită din abilități logice și verbale, care nu se schimbă pe parcursul vieții.
O nouă viziune în psihologie a fost adusă de teoria inteligențelor multiple, publicată pentru prima oară în 1983, în lucrarea “Frames of Mind:The Theory of Multiple Intelligences”,de către Horward Gardner, profesor de teoria cunoașterii, educație și psihologie la Universitatea Harvard și de neurologie la Facultatea de Medicină din Massachussetts, SUA. Semnificația acestei teorii este extinderea conceptului de inteligență tradițională din sfera logico-matematică și verbal-lingvistică spre alte disponibilități ale omului de relaționare cu lumea.
După Gardner, inteligența reprezintă “ abilitatea omului de a-și rezolva problemele în viață sau de a crea produse care sunt valorizate în unul sau mai multe contexte culturale”. Mai târziu, revenind asupra conceptului, afirmă că inteligența umană este un “potențial bio-psihologic de a prelucra informația, care poate fi activat pentru rezolvarea de probleme și crearea de produse prețuite de cel puțin o cultură”.
El critică modelul unilateral în care a fost definită, recunoscută și valorizată inteligența umană, oferind un model alternativ, cu implicații deosebite în învățământ . Teoria sa este rezultatul unor cercetări laborioase asupra profilelor cognitive ale copiilor supradotați, autiști, savanți idioți, oameni cu dificultăți în învățare, persoane care aparțin la diverse culturi.
Este bine de remarcat că teoria inteligențelor multiple nu schimbă ceea ce avem de predat, ne ajută doar să schimbăm modul în care lucrăm cu elevii, să înțelegem faptul că elevii pot fi deștepți în diferite moduri și ne instrumentează în a-i ajuta să evolueze în mod diferit. În acest context, misiunea profesorului este de a dezvolta strategii de predare care să permită elevilor să își exprime modalitățile multiple de a înțelege și de a valoriza propria lor unicitate. Scopul este ca fiecare elev să se dezvolte la maximum de capacitate în conformitate cu potențialul propriu.
Teoria lui Gardner pornește de la ideea existenței unor inteligențe diferite și autonome ce conduc la modalități diverse de cunoaștere, înțelegere și învățare.
Se consideră că oamenii posedă nouă tipuri de inteligențe, și anume:
1.Inteligența verbal-lingvistică sau inteligența cuvintelor (capacitatea de a rezolva probleme și de a dezvolta produse cu ajutorul codului lingvistic; se manifestă la jurnaliști,scriitori, avocați, profesori).
2.Inteligența logico-matematică sau inteligența numerelor și a rațiunii (capacitatea de a opera cu modele, categorii, relații,de a grupa, ordona și interpreta date; este întâlnită la matematicieni, contabili, oameni de știință).
3.Inteligența spațial-vizuală sau inteligența imaginilor, a desenului și a picturii (capacitatea de a rezolva probleme și de a dezvolta produse cu ajutorul reprezentărilor spațiale și a imaginilor; este întâlnită la arhitecți, pictori, graficieni, sculptori , cartografi, proiectanți).
4.Inteligența muzical-ritmică sau inteligența tonului, ritmului și a timbrului (capacitatea de a produce și de a aprecia muzica, ritmul și înălțimea sunetelor; se manifestă la muzicieni, compozitori, poeți).
5.Inteligența corporal-kinestezică sau inteligența întregului corp (capacitatea de coordonare motrică și o bună sensibilitate tactilă; este întâlnită la sportivi, dansatori, actori, chirurgi).
6.Inteligența naturalistă sau inteligența tiparelor, a regularităților și a comportamentelor (au darul naturii, iubesc și înțeleg natura, flora, fauna, frumusețile din mediul înconjurător; se manifestă la fermieri, biologi, ecologi, astronomi).
7.Inteligența interpersonală sau inteligența interacțiulor sociale(au darul empatic și al relaționării, interacționează eficient cu ceilalții; este întâlnită la profesori, directori, politicieni, lideri).
8.Inteligența intrapersonală sau inteligența autocunoașterii (au darul autoreflecției, al metacogniției și capacitatea de autocunoaștre și autoapreciere corectă; se manifestă la teologi, întreprinzători, scriitori).
9.Inteligența existențială – Gardner e convins că acest tip de inteligență este o modalitate de cunoaștere, dar nu a stabilit localizarea sa pe creier. De aceea este considerată ”o jumătate de inteligență”. Se manifestă la filosofi, gânditori, analiști, etc .
În “Frames of Mind”, H. Gardner afirmă :
* ”Există o inteligență în sunet și una în mișcare, în culoare și în relația umană”.
* ”Muzica este o corporalizare a inteligenței care este în sunet”.
* “Poetul este o persoană care nu uită niciodată anumite impresii despre care scrie”.
* “Există limbaje, altele decât cuvintele, simbolurile, limbajele naturii. Există limbajul corpului”.
* “Inteligența socială, dezvoltată la început să rezolve probleme de natură interpersonală, în timp și-a găsit expresia în crearea instituțiilor sociale”.
Din punct de vedere biologic, inteligențele sunt independente, în funcție de zonele corticale care le guvernează. La nivel individual ele apar în combinații, fiecare individ fiind de fapt ,, o colecție de inteligențe”. Întrucât indivizii au profiluri de inteligență diferite, școala trebuie să asigure o educație care să maximalizeze potențialul intelectual al fiecăruia. Un element esențial în aplicarea teoriei inteligențelor multiple la clasă este cunoașterea profilului de inteligență a al elevilor. Aflarea punctelor ,,tari” și ,,slabe” ale acestora este esențială pentru stabilirea strategiilor de diferențiere și individualizare. Deși o rețetă general valabilă nu există, cadrele didactice, care doresc să predea în spiritul teoriei inteligențelor multiple, pot să urmeze succesiunea de pași:
-determinarea profilului dominant de inteligență prin identificarea abilităților fiecărui elev;
-familiarizarea elevilor cu teoria inteligențelor multiple;
-conștientizarea de către elevi a combinației proprii de inteligențe multiple;
-motivarea elevilor pentru a-și dezvolta inteligențele multiple;
-asigurarea de către profesor a unui cadru adecvat pentru manifestarea inteligențelor multiple.
Aplicarea în unitățile școlare a teoriei inteligențelor multiple se poate face prin strategii interactive de predare-învățare-evaluare: portofolii, proiecte, hărți conceptuale, interviuri, studiu de caz etc. Este important ca profesorul să-și adapteze stilul de predare la stilul de învățare a elevilor, pentru realizarea cu succes a obiectivelor operaționale, exprimate prin verbe comportamentale.
De remarcat că, teoria inteligențelor multiple se pretează la aplicarea operațională a Taxonomiei lui Bloom. Un scenariu didactic care stimulează punctele forte ale elevilor și evită pe cele slabe va conduce la atingerea dezideratelor într-un mod plăcut și ușor. Dascălii cu vocație profesională promovează strategii didactice care permit elevilor să pună în valoare prin cuvânt, scris sau oral, dar și prin muzică, desen sau mișcare, disponibilitățile multiple de a înțelege și de a valoriza propria personalitate.



Mesaj personalPagina web a utilizatorului
Top
John270566
Trimis: 1 Jun 2013, 08:05 AM


Mentor
*****

Grup: Members
Mesaje: 9.390
Înscris: 5 Oct 06


QUOTE (John270566 @ 4 May 2013, 11:37 AM)
Simulari Evaluare Nationala matematica sem. II 2013 Braila, Cluj, Bihor, Bucuresti, Dambovita, Alba, Botosani, Constanta, Dolj, Maramures, Prahova, Suceava, Galati.
Insotite de barem.


--------------------
user posted imageuser posted imageuser posted imageuser posted image
Mesaj personalTrimite emailPagina web a utilizatoruluiIntegrity Messenger IM
Top
John270566
Trimis: 5 Jun 2013, 06:52 PM


Mentor
*****

Grup: Members
Mesaje: 9.390
Înscris: 5 Oct 06




--------------------
user posted imageuser posted imageuser posted imageuser posted image
Mesaj personalTrimite emailPagina web a utilizatoruluiIntegrity Messenger IM
Top
John270566
Trimis: 5 Jun 2013, 09:10 PM


Mentor
*****

Grup: Members
Mesaje: 9.390
Înscris: 5 Oct 06




--------------------
user posted imageuser posted imageuser posted imageuser posted image
Mesaj personalTrimite emailPagina web a utilizatoruluiIntegrity Messenger IM
Top
corco_deea
Trimis: 18 Jun 2013, 08:35 PM


Începător
*

Grup: Members
Mesaje: 2
Înscris: 12 Apr 13


Unde/cui ma adresez daca vreau sa fac o sesizare pentru neregulile de la Testele nationale?(in afara de ISJ).Am observat ca exista un numar de telefon"TELVERDE"pentru Bac dar nu stiu daca este valabil si pentru Testele nationale.Anul trecut in scoala au intrerupt curentul si 90% din copii au promovat.Anul aceste au in plan sa faca acelasi lucru si vreau sa se stie ca in aceasta scoala directorul nu procedeaza corect.
Mesaj personal
Top
0 utilizator(i) citesc acest subiect (0 vizitatori și 0 utilizatori anonimi)
0 utilizator(i):

OpțiuniPagini: (2) [1] 2  Răspunde la acest subiectSubiect nou Sondaj nou

 

 
  © 2002 SIVECO Romania SA. All Rights Reserved