Reședință - Portal SEI Portalul educațional SEI  Admitere Admitere Bacalaureat Bacalaureat Titularizare Titularizare Euro 200 Euro 200 Bani de Liceu Bani de Liceu
Găzduire WEB pentru școli și licee Găzduire WEB pentru școli, licee și instituții educaționale Dictionare online Dicționare online Subiecte examene naționale "2007-2008" Subiecte examene naționale "2007-2008"
Subiecte examene naționale începând cu 2002 Subiecte examene naționale începând cu 2002 .campion .campion
SIVECO Romania  Ministerul Educației și Cercetării



  Răspunde la acest subiectSubiect nou Sondaj nou

> SCANDALOASA PROGRAMA DE ISTORIE, OPINIE
Viorel Dolha
Trimis: 13 Apr 2006, 10:25 AM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 586
Înscris: 26 Nov 05


Cititi despre scandaloasa programa de istorie la clasa a IV-a la adresa:
http://www.aiarad.ro/forum/viewforum.php?f=10
Mesaj personal
Top
Viorel Dolha
Trimis: 11 Jun 2006, 05:19 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 586
Înscris: 26 Nov 05


SCANDALOASA NOUĂ PROGRAMĂ DE ISTORIE TREBUIE AMENDATĂ DE URGENȚĂ
FOSTUL MINISTRU ÎL ÎNLOCUIEȘTE PE FERDINAND CU ASTERISC ȘI OBELIX
O PROGRAMĂ FĂRĂ BASARABIA
PROGRAMA DE ISTORIE ÎI SCOATE PE ENGLEZI, BRATIENI, MANIU SI PE FERDINAND DIN SCOALA
A apărut o nouă programă școlară de istorie și geografie. Noua programă de geografie este aproape OK. Merge concentric de la mediul apropiat, elemente de geografie a României, la Europa. Nu enumeră limitativ ce să se studieze. Este în spiritul vremii și nu dă nume de ape, munți etc în programă. Lasă o libertate autorilor de manuale și mai ales dascălilor referitor la conținutul prin care vor atinge un obiectiv de învățare sau altul.
Programa de istorie de clasa a IV-a are mari erori. Enumeră limitativ (ceea ce nici o programă din 1998 încoace nu o face) popoare, personalități, cetăți etc.
Este o ofensă la adresa Ucrainei faptul că la rubrica ,,popoare vecine" lipsesc ucrainenii și o ofensă la adresa Angliei fiindcă la rubrica ,,popoare europene,, lipsesc englezii.
Lipsesc apoi mari personalități ale istoriei românești. Ardelenii se vor supăra că este interzis Horea (programa este lege atât pentru autorii de manuale cât și pentru dascăli). Nu e voie să se studieze și nici să apară în manuale Burebista, Bogdan, Cantemir, Alexandru cel Bun, Basarab I, Iancu de Hunedoara, Ferdinand, Tudor Vladimirescu. În schimb se vor studia la 9 ani Alexandru Macedon, Carol cel Mare, Napoleon, grecii, galii, slavii, turcii, francezii, ungurii, germanii, rușii, sârbii, bulgarii. Programa cere ca învățătorul să aleagă 3 personalități române și 2 străine. Cum să limitezi accesul elevilor doar la 3 personalități ale istoriei românilor?
La capitolul ,,Castele, cetăți, orașe" este interzisă studierea (fiindcă sunt enumerate limitativ cele care se pot studia) cetăților-orașelor Timișoara, Craiova, Constanța, Alba Iulia, Sarmizegetusa, Chișinău, Cernăuți, Cetatea Albă, Soroca, Londra (are ce are programa cu englezii).
Nefericită (criminală) este ideea de a enumera limitativ persoane, popoare, orașe. Dupa 1998 s-a renunțat la a înșirui conținuturi în programă. Spre exemplu nu mai apar în programe enumerate ,,morcovul, bradul, stejarul, vulpea, porcul etc,, ci apar sintagme ca ,,plante, animale etc,, După nici un principiu programa de istorie nu este în ton cu celelalte programe.
Programa nu merge concentric nici pe axa timpului, nici pe cea a spațiului. Putea avea un ultim capitol privind trecutul Europei așa cum are geografia. Trebuia ca după date privind trecutul familiei și localității să se urmărească conturarea unei imagini privind istoria românilor și României. Abia apoi să se facă trimiteri la istoria universală.
Programa cere învățarea imnului, drapelului și zilei Europei. OK. Nimic însă în ce privește stema, imnul și ziua României. Nu voi poposi acum asupra amărăciunii pe care o vor resimți intelectualii basarabeni care resping ferm ,,istoria integrată,, pe care vor să le-o servească românofobii când vor descoperi la noi că studiem doar 3 personalități românești și o mie și una de noțiuni (unele chiar trăznăi) incompatibile cu nivelul de dezvoltare al școlarului mic. Unii intelectuali români nu pricep din vizitele lor în străinătate ceea ce este definitoriu spiritului european – înflorirea fiecărei culturi în parte face deosebită Europa. Programa de față ar trebui să cultive întâi valorile naționale românești fiindcă de cultivarea acestora doar noi suntem efectiv și firesc responsabili și fiindcă le sunt mai accesibile elevilor. În schimb ea cere unor copilași care abia ce stăpânesc alfabetul și își pot scrie adresa, să învețe despre lucruri savante privind cultura și civilizația unei sumedenii de popoare vii sau moarte (și încă alese fără nici un criteriu).
Programa de istorie de până acum a fost rezonabilă, manualele au fost însă foarte greoaie prin limbajul academic și datele multe. Se înlocuiește însă cu o programă fără noimă, mai greoaie, cu scăpări scandaloase și teme de studiu inutile nepotrivite vârstei.
Greu reușeau învățătorii și până acum să dea unui copil de 9 ani elemente de istorie ale unui singur popor (cel român). Mă întreb cum un copil de 9 ani va putea asimila despre greci, gali, slavi, turci ,,modul de viață: ocupațiile, locuințele (cred că nici francezii nu știu exact cum erau locuințele galilor decât de la desenele animate cu Asterix și Obelix!), îmbrăcămintea (asta s-ar putea dacă s-ar tipări carți de joc gen Păcălici cu toate aceste popoare), obiceiurile (asemenea); cultura (nu cumva îi vrem enciclopediști pe gâgâlicile de 9 ani introducându-i în cultura greacă, galică, salvă și turcă atunci când ei încă nu au studiat despre Enescu, Brâncuși și încă exersează cititul cursiv care le iese când și când); conducătorii (care, câți –fiindcă dintre cei ai românilor se permit doar 3?)”. Despre francezi, unguri, germani, ruși, sârbi, bulgari mă întreb dacă școlarul va putea învăța la aceeași vârstă fragedă ,,localizarea pe hartă (încă nu au descifrat nici harta României!), influențele reciproce (fiecare cu fiecare dintre aceste popoare?), tradițiile (nu este prea mult să îi încărcăm cu tradițiile atâtor popoare când din tradițiile românești știu doar vreo colindă?), obiceiurile (vezi paranteza precedentă), sărbătorile (o fi și aici o listă...); comunitățile acestora pe teritoriul actual al României (au francezii o comunitate la noi?)”. Am citat din noua programă care este legea după care se va desfășura ora de istorie din toamna lui 2006.
Despre aceste popoare și ,,conducătorii lor” învățam și se mai învață încă pe tot parcursul gimnaziului. Acum, această adevărată enciclopedie sau ghiveci trebuie servită în clasa a IV-a la 9 ani (elevii vin la 6 ani la școală, deci mai cruzi cu 1/6 decât eram noi în clasa a IV-a). Culmea ipocriziei este că se spune că programa se decongestionează! Căutați pe http://www.old.edu.ro/prog3919.htm dacă nu credeți și cruciți-vă!
Această panaramă de programă nu i se poate imputa actualului ministru fiindcă a fost aprobată de predecesorul sau în 20 04 2005. În 20 02 2005 am făcut parte din comisia de învățători care trebuia să avizăm noile programe. Programa de istorie a fost respinsă și urma să se prezinte ulterior alta. Acest lucru nu s-a întâmplat și iată-o în aceeași formă scandaloasă semnată de ministru.

CE ESTE DE FĂCUT?

Chiar dacă manualele sunt elaborate deja după această programă, pe ele învățătorii pot lucra selectiv dacă ea este amendată. Urgent domnul ministru trebuie să emită un ordin prin care să înlocuiască din programa nouă de istorie de la clasa a IV-a doar actualele ,,Conținuturi ale învățării” cu următoarele (propunerea mea):
CONȚINUTURlLE ÎNVĂȚĂRII
A. ISTORIA LOCALĂ
Familia : istoria familiei, sărbători de familie
Vecinii și comunitatea; teritoriu, monumente, castele și cetăți; locuința, ocupații și viața cotidiană
Copilăria de ieri și de azi

B. ELEMENTE DE ISTORIE A ROMÂNILOR
Elevii vor fi capabili să recunoască, să localizeze în timp – secol – și în spațiu, să numească câteva fapte săvârșite, să aprecieze rezultatele faptelor următoarelor personalități: Burebista, Decebal, Traian, Dragoș, Bogdan, Basarab I, Mircea cel Bătrân, Vlad Țepeș, Iancu de Hunedoara, Ștefan cel Mare, Mihai Viteazul, Constantin Brâncoveanu, Cantemir, Horea, Tudor Vladimirescu, Avram Iancu, Alexandru Ioan Cuza, Carol I, Ferdinand, Brătienii, Maniu.
Se va urmări ca elevii să sesizeze năzuința de libertate, dreptate, unitate, progres economic și spiritual a românilor prin texte accesibile (lecturi, legende istorice etc) referitoare la aceste personalități

C. DESPRE ALTE COMUNITĂȚI ETNICE DE PE TERITORIUL ROMÂNIEI
Principalele comunități ale minorităților de pe teritoriul actual al României; influențe reciproce cu românii.

D. DESPRE COMUNITĂȚILE ROMÂNEȘTI DE PESTE HOTARE
Principalele comunități românești de peste hotare și din R. Moldova. Localizarea pe hartă a comunităților românești istorice.

E. EUROPA ȘI LUMEA ÎN IMAGINI
Imagini -simbol din fiecare țară vecină, din fiecare țară a Uniunii Europene și câte o imagine simbol a fiecărui continent. Preferabil ca imaginea să fie legată de trecutul țărilor respective. Elevii pot fi antrenați în realizarea unor proiecte, portofolii despre o capitală nominalizată cuprinzând legende / momente / monumente / personalități care au trecut sau au trăit acolo. Potrivit particularităților de vârstă, elevilor li se va cere să facă doar 3- 4 asocieri intre imagini și țările respective.

Viorel Dolha
Președintele Asociației Învățătorilor din județul Arad
0744195155 www.aiarad.ro
Mesaj personal
Top
Viorel Dolha
Trimis: 11 Jun 2006, 05:20 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 586
Înscris: 26 Nov 05


Sambata 10 iunie va avea loc la Palatul Parlamentului Seminarul cu tema “Locul istoriei Romanilor in invatamantul de toate gradele din Romania”. Avand ca organizatori Comisia Românã de Istorie a celui de-al doilea Rãzboi Mondial, Fundaþia Naþionalã pentru Românii de Pretutindeni, Asociaþia de Balcanisticã ºi Slavisticã din România, Asociaþia pentru Cultura ºi Literatura Românã din Bucovina,Revista “Dosarele Istoriei”, Revista “Magazin istoric”,Fundaþia Europeanã “Nicolae Titulescu”, seminarul isi propune sa dezbata modul cum este tratata istoria romanilor in invatamantul romanesc precum si reflectarea istoriei romanilor din afara frontierelor in manualele de istorie. La dezbateri au fost invitate toate institutiile statului interesate de tema precum si numeroase asociatii civice si publicatii cu specific istoric .Lucrarile seminarului se vor desfasura la Salonul Alb (intrarea de pe Calea 13 Septembrie) din Palatul Parlamentului. Pentru relatii suplimentare puteti apela la : Tel./ Fax : 021 211 76 83; mobil: 0726 300 457;
Mesaj personal
Top
Viorel Dolha
Trimis: 14 Jun 2006, 02:15 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 586
Înscris: 26 Nov 05


PRECIZĂRI PRIVIND PROGRAMA DE ISTORIE PENTRU CLASA A IV-A
1.De ce vin cu precizări la critica pe care am făcut-o noii programe?
a) Fiindcă au fost luați la întrebări de către presă unii responsabili din minister care nu au nicio vină. Este regretabil să fie puși într-o lumină nefavorabilă ministru, secretari de stat, directori de compartimente, alte persoane care merită respectul nostru și nu o nedreaptă știrbire a imaginii fiindcă un angajat sau un grup minuscul din CNC a elaborat o programă cu impardonabil de multe imperfecțiuni.
cool.gif Fiindcă în presă au apărut și titluri precum ,,Învățătorii critică noua programă...”. În materialul în care critic programa am folosit doar persoana I singular. Este cert însă faptul că în februarie 2005 comisia de vreo 15 învățători din toată țara întrunită la MEC în prezența secretarului de stat de atunci pentru a aviza noua programă a respins-o și a solicitat autorului să o refacă în câteva săptămâni. Acolo am adus toate criticile pe care mai apoi le-am făcut publice. S-au opus deci programei doar cei care au fost întrebați pe această temă și încă într-un cadru oficial la MEC. Nu putem generaliza că ,,învățătorii critică” fiindcă nu i-a consultat nimeni pe toți și fiindcă poate cei mai mulți abia în toamnă vor studia pe îndelete programa.
c) Fiindcă sper că autorul programei își va asuma programa, că o va apăra sau va accepta că trebuie modificată în ce privește conținuturile. Sper mai ales că va rupe tăcerea și că nu va lăsa ca aceasta să fie apărată de către alții.
2.De ce critic noua programă?
a) Fiindcă programa nu respectă principiul cronologic și nici cel concentric în spațiu cu toate că propune ca standard de performanță ,,reprezentarea timpului și spațiului în istorie”. Fiindcă programa enumeră explicit și limitativ popoare, personalități, orașe făcând figură aparte între programele actuale care nu enumeră nici poeți, nici prozatori, nici munți, nici ape, nici plante, nici animale, nici cântece, nici pictori, nici compoziții plastice. Fiindcă la rubrica ,,popoare” textul programei nu permite deloc lăsarea deoparte a vreunuia dintre cele enumerate și nici a uneia dintre multele caracteristici ale acestora, dar nu permite în această formă nici studierea englezilor sau ucrainenilor spre exemplu (și probabil spre indignarea acestora). Multe din conținuturi sunt greu de digerat la vârsta de 9 ani nepotrivită unei formații enciclopedice. Altele sunt chiar evident de minim interes până și pentru un ins cu o bună cultură generală. Fiindcă prin precizările textuale de la punctul ,,C” devin opționali și Decebal și Traian și Mircea și Vlad și Ștefan și Mihai și Brâncoveanu și Iancu și Cuza și Carol I, iar Ferdinand, Horea Corvin, Brătienii, Maniu etc sunt excluși. Fiindcă nu se induce măcar ideea că ar exista și alte teritorii locuite de români. Fiindcă în lista de 15 orașe europene nu se poate studia nici opțional Chișinăul sau Cernăuțiul sau Soroca sau Alba Iulia etc. Pe textul programei nimeni nu poate contrazice minusurile majore de mai sus.
cool.gif Fiindcă am fost implicat în procedura de avizare a programei și fiindcă am rămas cu sentimentul că autorul ei a oficializat-o pe ușa din dos în forma în care a fost respinsă de un for din care am făcut parte. Spre onoarea MEC am fost invitați acolo doar învățători de care se știa că avem spirit critic. Nu au fost chemați acolo oameni care să aprobe fuga-fuguța totul. În spiritul materialelor CNC școala de azi trebuie să dezvolte tinerei generații gândirea critică și să învețe copiii ,,să se schimbe pe ei și să schimbe lumea”. Eu am căzut în acest ,,păcat” și în acest spirit mă simt dator să încerc a schimba cele ce cred că trebuie schimbate. Singur autorul programei a dovedit că nu acceptă critica și nu a schimbat măcar o virgulă dintr-un document invalidat de un for oficial. Fiindcă acest autor plătit să elaboreze programe a aruncat piatra în lac și lasă tot satul să o scoată.
c) Fiindcă nu sunt de acord cu coborârea în derizoriu a programei pe principiul ,,las’ că merge și așa” sau ,,las’ că poate dascălii la clasă nu vor face exact ce scrie la programă”. Poate mai bine fără programă dacă se contează din start tocmai pe fentarea textului acesteia pentru a nu cădea în ridicol. Mă așteptam la un pic de rigoare măcar din partea unor persoane cu formație academică. Nu este onorabil să se elaboreze sumedenie de ghiduri prin care să se sugereze să se încalce textul programei. Apropo programa este un document lege la clasă. După ea sunt evaluați dascălii și elevii. Doar activitățile de învățare au caracter de sugestie. Manualele sunt doar una din sursele învățării și se știe că doar învățătorii care nu au alte resurse intelectuale sau materiale îl folosesc des la clasă. Programa în schimb este cartea de căpătâi. Eu am o obsesie pentru rigoare, alții pentru gali.
d) Fiindcă programa poate fi amendată în această vară la ,,conținuturi” și sper că se va produce acest lucru. Este o practică. Aproape în fiecare toamnă programele erau amendate de un ordin ministerial, iar învățătorii își făceau corecturile de rigoare pe textul vechi. Din manuale se omitea ceea ce se scotea din programă, iar pentru cele ce se adăugau în programă învățătorii găseau alte surse.
Cu scuze pentru cei cărora le-am prilejuit pe nedrept disconfort,
Viorel Dolha
Mesaj personal
Top
manolici
Trimis: 24 Jun 2006, 08:24 AM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 252
Înscris: 21 Apr 06


Anul acesta am predat istoria având senzația că mă sufoc.Lăsând la o parte erorile din programă și din manual(pe care l-am folosit de câteva ori în tot anul) este mai mult decât insuficient o oră pe săptămână pentru a-i face pe elevi să înțeleagă (ca să nu mai vorbesc de cultivarea sentimentului de mândrie).Se vorbește de patriotism ca de o noțiune perimată dar ne îngrijoreză plecarea tinerilor în afară(nu sunt așa bătrână,și eu aș pleca).Nu căutăm cauza dar ne văităm de efect și îi dăm înainte(cu tupeu ,vorba cântecului).Ce e de făcut ,coane Fănică?
Mesaj personal
Top
madagascar1
Trimis: 1 Jul 2006, 04:28 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 1.043
Înscris: 17 Mar 06


Felicitari ca sesizati aceste nereguli!
Mesaj personal
Top
Viorel Dolha
Trimis: 23 Jul 2006, 08:53 AM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 586
Înscris: 26 Nov 05


...
Mesaj personal
Top
Viorel Dolha
Trimis: 10 Aug 2006, 09:33 AM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 586
Înscris: 26 Nov 05


...
Mesaj personal
Top
rarisima
Trimis: 10 Aug 2006, 11:23 AM


Utilizator
**

Grup: Members
Mesaje: 47
Înscris: 17 Jul 06


Ma bucura faptul ca cineva dintre noi, dar si cu multa greutate data de pozitia intr-o asociatie profesionala este intr-adevat preocupat de ceea ce se intampla in invatamantul romanesc.
De foarte putin timp am aflat de Asociatia Invatatorilor din Arad si sunt incantata de activitatea lor.
Eu sunt din Prahova si nu stiu daca aici exista asa ceva.
Exista si o asociatie nationala de acest gen?
Cum as putea deveni membra a unei astfel de asociatii?
Va multumesc!
Mesaj personal
Top
noa
Trimis: 18 Aug 2006, 01:19 AM


Utilizator activ
***

Grup: Members
Mesaje: 52
Înscris: 11 Jun 06


nu stiu ce clasa voi avea in acest an, deoarece m-am detasat si nu m-am prezentat inca la post. traiesc cu speranta ca nu voi avea clasa a IV-a!!!!!
Mesaj personal
Top
madyyy
Trimis: 18 Aug 2006, 10:39 AM


Utilizator
**

Grup: Members
Mesaje: 12
Înscris: 11 Jul 06


Eu am clasa a IV-a anul acesta si ma ia cu groaza cand ma gandesc la ora de istorie.M-au trecut fiorii de cand am fost pusa sa aleg manualele de anul acesta.Are
dreptate d-l Viorel,dar,din pacate, ne-am obisnuit sa nu mai zicem nimic atunci cand nu ne convine o anumita situatie.Trebuia respinsa programa si de catre cadrele didactice in momentul in care ne-a fost oferita pentru studiu,macar sa fi facut toata lumea o sesizare catre inspectorate in care sa se exprime nemultumi-
rea dascalilor cu privire la situatia in care suntem pusi.Poate asa se facea ceva.
Poate nici acum nu ar fi tarziu,dar e greu sa convingi lumea sa-si sustina parerile si in fata celor mai mari in functie!
Cu speranta ca se va face ceva,va urez tuturor un an scolar plin de satisfactii.
character40.gif
Mesaj personal
Top
alinaro
Trimis: 19 Aug 2006, 08:12 PM


Începător
*

Grup: Members
Mesaje: 2
Înscris: 19 Aug 06


Nu ma mai mira nimic! La cum merg treburile in invatamantul romanesc o sa plecam cu totii la cules de capsuni in Spania!
Mesaj personal
Top
Viorel Dolha
Trimis: 4 Sep 2006, 02:00 PM


Utilizator avansat
****

Grup: Members
Mesaje: 586
Înscris: 26 Nov 05


...
Mesaj personal
Top
0 utilizator(i) citesc acest subiect (0 vizitatori și 0 utilizatori anonimi)
0 utilizator(i):

Opțiuni Răspunde la acest subiectSubiect nou Sondaj nou

 

 
  © 2002 SIVECO Romania SA. All Rights Reserved